http://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhye semua!!..maeyh la melawat2 dlu aku punya blog,,,sblum tutup tu ka,,follow larh dulu ye,,untuk mengerat kan silaturrahim,,hehehh,,

Jumaat, 1 Julai 2011

.  
http://matcuoi.com
http://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhalu3,,,
+
+
gambar rumpai laut, rumpai laut, rumput laut, sea weed, daun rumpai, alga, rumput laut yang masih segar
Sedapnya makan fresh-fresh (erkk??)
Lebih kurang namanya dipanggil rumpai laut(sea weeds) , atau dikenali sebagai Rumput laut jenis Alga Coklat (Phaeophyceae) yang dapat digunakan untuk bahan dalam pembuatan ais krim, pengolahan tekstil dan fabrik farmasi.
Ramai orang sudah mula menggemari  dan mula mengusahakannya dengan secara komersial, kerana mempunyai banyak khasiat dan manfaatnya kepada ekonomi negara. Indonesia negara jiran kita, sudah mula melangkah kehadapan dalam industri ini.
Asal usul bagaimana diperkenalkan.
Rumput laut telah ditemui pertama kali oleh bangsa Cina kira – kira tahun 2700 SM. Pada saat itu rumput laut banyak digunakan untuk tujuan sayu-sayuran  dan ubat -ubatan. Pada tahun 65 SM, bangsa Romawi memanfaatkannya sebagai bahan asas kosmetik. Namun dengan perkembangan waktu, pengetahuan tentang rumput lautpun semakin berkembang. Sepanyol, Perancis, dan Inggeris menjadikan rumput laut sebagai bahan asas dalam pembuatan gelas.
Melalui cerita sejarah yang lalu, kegunaan rumput laut di Indonesia tidak ramai yang ambil tahu. Hanya pada waktu bangsa Portugis datang ke Indonesia sekitar tahun 1292, rumput laut telah dimanfaatkan sebagai sayuran. Ketika sebelum perang dunia ke – 2, tercatat bahawa Indonesia telah mengeksport rumput laut ke Amerika Serikat, Denmark, dan Perancis.
Ia dilihat sebagai nadi ekonomi dan menjadi satu seperti keperluan. Pada masa itu, di malaysia (tanah melayu ketika itu) giat memperdagangkan barangan rempah ratus yang bertujuan untuk memanaskan badan ketika musim sejuk.
sushim seaweed, rumpai laut, seaweet with rice, sushi from japan, picture sushi, sushi yang menarik,
Sushi disaluti seaweed!
Namun, hari ini jepun dikatakan mempunyai pelbagai produk dan mengusahakan secara komersial dengan meluas. Kebannyakkan rumput laut ini digunakan untuk menyediakan makanan dalam sushi, duk membungkus nasi. Sedap tuh!
Manfaat rumput laut bagi tubuh :
  1. Menggurangkan risiko terkena penyakit kanser payudara.
  2. Menghambat pertumbuhan sel – sel kanser secara efektif.
  3. Antioksidan Klorofil pada gangang laut hijau dapat berfungsi sebagai antioksidan. Zat ini membantu membersihkan tubuh dari reaksi radikal bebas yang sangat berbahaya bagi tubuh.
  4. Mencegah Kardiovaskular Para Ilmuwan Jepun merumuskan, ekstrak rumput laut dapat menurunkan tekanan darah pada penghidap penyakit  hipertensi. Bagi pengidap stroke, mengambil ekstrak rumput laut juga sangat digalakkan kerana dapat menyerap kelebihan garam pada tubuh.
  5. Makanan Diet. Kandungan serat (dietary fiber) pada rumput laut sangat tinggi. Serat ini bersifat mengenyangkan dan memperlancarkan proses metabolisme tubuh sehingga sangat baik dihadam oleh penderita obesitas. Karbohidratnya juga sukar dicerna sehingga anda akan merasa kenyang lebih lama tanpa merasa dituh dah macam gemuk.
Kandungan yang bermanfaat dari rumput laut :
  1. Magnesium
  2. Serat
  3. Kalsium
  4. 4. Kalori
  5. Iodine
  6. Zat Besi
  7. Seng
  8. Protein
  9. Vitamin B 12
Tips memilih rumput laut :
Secara asasnya pilih rumput laut yang terlihat segar dan bentuknya utuh(tak layu lah)  dan tidak terpecah seperti serpihan atau menjadi satu potongan – potongan yang kecil.
Akan datang , produk-produk popular rumput laut di pasaran hari ini. (berapa banyak akan datang da??, yang lama-lama pun tak siap lagi.)

http://matcuoi.com
..bye,,mse nya untok ak,,,zzzzz...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan