http://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhttp://matcuoi.comhye semua!!..maeyh la melawat2 dlu aku punya blog,,,sblum tutup tu ka,,follow larh dulu ye,,untuk mengerat kan silaturrahim,,hehehh,,

Selasa, 10 Mei 2011

Apakah pilihan korang?

Dalam hidup, kita sentiasa mempunyai pilihan, ataupun peluang untuk sesuatu. Tidak kira samada pilihan itu melibatkan diri sendiri, ataupun orang lain. Disebabkan wujudnya pilihan ini, anda pada ketika itu perlu membuat keputusan. Dan keputusan yang anda hendak buat, semestinya terdapat banyak faktor sekeliling yang mempengaruhi. Dan ada kalanya kita terpaksa buat keputusan yang begitu strict.



Andaikan anda berhadapan dengan situasi sebegini.

> Anda dan seorang lagi kawan anda memancing di tengah lautan menggunakan sebuah sampan yang memang boleh memuatkan hanya untuk dua orang. Jika lebih 2 orang, sampan anda boleh karam. Ketika di tengah lautan, anda terserempak dengan seorang nelayan yang sampannya sedang bocor dan air mencurah² masuk ke sampannya yang sedang bocor itu. Dia merayu² meminta pertolongan anda. <

Apa keputusan yang anda akan buat.?

1 ) Tolong - Walaupun anda tahu risikonya
2 ) Biarkan - Kerana anda tahu risikonya

Sebelum korang baca seterusnya (berdasarkan pandangan aku), apa kata kalau anda pikir dahulu apa keputusan yang anda akan buat untuk situasi di atas, Tolong atau Biar..?

Ok, berikut adalah keputusan yang aku akan buat jika aku berhadapan dengan situasi di atas..


Keputusan aku adalah : Biarkan.

Terasa seperti agak kejam bukan kerana membiarkan orang yang meminta tolong kan. Tetapi itulah keputusan yang aku akan buat.

Kenapa biarkan.?

- Kerana risikonya memang terang - kalau tolong sampan yang dinaiki juga akan tenggelam
- Lebih baik biarkan seorang, berbanding ketiga-tiga bermasalah.
- Pastikan yang ada selamat dahulu sebelum selamatkan yang lain.
- Tahu ianya melibatkan nyawa dan perasaan, tetapi disebabkan melibatkan nyawa dan perasaan, dalam situasi ini nelayan itu perlu dibiarkan.
- Kalau anda biarkan, seorang mati lemas. Kalau tolong, ketiga² mati lemas termasuk anda. So, kalau anda tolong, sebenarnya anda bukan menolong.
- Kasihan.? - pikirkan keselamatan anda dan kawan anda.

Note: Situasi di atas adalah satu andaian untuk mengetahui bagaimana anda membuat keputusan. Pelbagai lagi situasi yang memerlukan anda membuat keputusan yang sangat kritikal, bagi aku perlu memikirkan diri sendiri dan orang yang berada dalam zon selamat dahulu. Walaupun untuk kedua-dua keputusan itu tiada yang 'salah' secara nyata.

---------------------------------------------------

Keputusan di atas yang aku buat adalah berdasarkan dari diri aku. Korang mungkin mempunyai keputusan yang sama dengan aku tetapi sebab yang berbeza. Atau, korang mungkin juga memilih keputusan untuk Menolong.

Korang dari pandangan korang la.
(Kira korang belum baca entri, tapi baca situasi je),

Korang tolong @ biarkan.?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan